Oppskrift Fridas Flettegenser

S T Ø R R E L S E    XS (S) M (L) XL

O V E R V I D D E    88 (93) 101 (109) 120 cm

H E L  L E N G D E     64 (64) 66 (68) 70 cm

G A R N M E N G D E     250 (250) 300 (300) 350 g

M A T E R I A L E     Drops Air

S T R I K K E F A S T H E T 15m=10 cm på pinne 6

P I N N E F O R S L A G     Strømpepinner nr. 6,  Rundpinne nr.6.

F Ø R  D U  B E G Y N N E R

Plagget strikkes nedenfra og opp. Sjekk strikkefastheten nøye, strikker du med en annen strikkefasthet vil plagget få feil mål. Les gjennom oppskriften før du starter.

F O R - O G  B A K S T Y K K E

Legg opp 132 (140) 152 (164) 180 m på rundpinne nr. 6 og strikk vr bord 2 r, 2 vr rundt i 4 cm. Strikk glattstrikk og sett et merke i hver side med 66 (70) 76 (82) 90 m til hver del. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 45 (44) 45 (46) 47 cm, eller ønsket lengde fra under armen. Nå felles det 6 m i hver side til ermehull (3 m på hver side av merket). Legg arbeidet til side og strikk ermer.

E R M E R

Legg opp 28 (28) 28 (32) 32 m på strømpepinne nr. 6 og strikk vr bord 2 r, 2 vr i 4 cm. Sett et merke rundt første m = MM. Strikk glattstrikk samtidig som det økes 1 m på hver side av MM. Gjenta økningen hver 5. cm i alt 8 (8) 9 (8) 9 ggr (=44 (44) 46 (48) 50 m) . Strikk til arbeidet måler 48 cm, eller ønsket lengde. Fell 6 m under armen (3 m på hver side av MM, inkl. MM) til ermehull. Legg ermet til side og strikk et til på samme måte.

R A G L A N

Sett ermene inn på for- og bakstykket (=196 (204) 220 (236) 256 m). Sett et merke mellom hver sammenføyning. Fortsett i glattstrikk samtidig som du følger mønsterdiagrammet og feller til raglan slik: Strikk til 5 m før merket, 2 r sm, følg diagram over de neste 5 m, 1 m løs av, 1 r, ta den løse m over den rette m. Pass på at merket forblir på samme sted videre i arbeidet (plasser et merke i hver side av mønsterrapporten, dersom du ønsker). Gjenta ved hvert merke ut omg = 8 m felt. Fortsett med mønster hver omg, men fellingen gjøres annenhver omg totalt 18 (19) 20 (21) 22 ggr. Samtidig når det gjenstår 3 raglanfellinger felles de midterste 8 m på forstykket til hals. Fortsett med raglan der det er mulig, samtidig som det felles 2 m i starten av hver p til alle raglanfellingen er felt. La m stå på pinnen.

H A L S K A N T

Plukk opp m langs halskanten (ca. 1 m i hver m, men pass på at det totale antallet er delelig med 4). Strikk vr bord 2 r, 2 vr i 4 cm. Fell løst av.

M O N T E R I N G

Sy sammen under ermene.

D I A G R A M

Én kommentar

FitnessVibeQueen

03.10.2016 kl.19:58

Har hatt lyst til å lære meg å strikke såå lenge! En genser blir kanskje litt mye til å begynne med, men takk for oppskriften! <3